Over morele en intellectuele deugden

Auteurs

  • J.W. STEUTEL

Samenvatting

In talrijke publikaties over de morele opvoedingen ontwikkeling wordt een onderscheid gemaakt lussen de overdracht van morele inhouden (morele normen en waarden) en hetstimuleren van een bepaalde vorm van redeneren (kritisch moreel denken). In dit artikelwordt betoogd dat dit onderscheid correspondeert met twee hoofdtaken van de morele opvoeding, nl. het bevorderen van morele deugdzaamheid en het stimuleren van een bepaalde vormvan intellectuele deugdzaamheid. De specifiekeaard van deze twee hoofdtaken wordt verhelderd door de verschillen tussen morele deugdenenerzijds, en een groep van intellectueledeugden anderzijds, puntsgewijs in kaart tebrengen. Het resultaat van deze conceptueleanalyse is een beeld van de morele opvoedingwaartegen de nodige bedenkingen naar vorenzijn gebracht. Twee belangrijke tegenwerpingenworden besproken en weerlegd.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel