De cognitieve verwerking van verhalen op televisie en op papier

Auteurs

  • J.W.J. BEENTJES

Samenvatting

Aansluitend aan een onderzoek waarin de invloed van de televisie op de cognitieve verwerking van verhalen door kinderen werd afgezettegen die van de radio en het voorgelezen prentenboek, werd in een exploratie/onderzoek eenvergelijking gemaakt tussen het kijken naar eentelevisieverhaal en het zelf lezen van een schriftelijk verhaal. Kinderen van 10 tot 12 jaar(N=127) kregen ofwel een TVfdm te zienofwel een tekstversie van hetzelfde verhaal telezen. Vervolgens schreef elk kind een opstelwaarin het verhaal werd naverteld. Het onderzoek wees uit dat kinderen in de TVconditie hetverhaal vollediger navertelden en minder vergissingen maakten. Daarentegen waren de opstellen van kinderen in de tekstconditie duidelijkervoor de lezer omdat personages uit het verhaalspecifieker werden aangeduid en omdat de opstellen vaker nadere beschrijvingen van diverseelementen uit het verhaal bevatten.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

De cognitieve verwerking van verhalen op televisie en op papier. (2023). Pedagogische Studiën, 66(2). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15411