Leesvaardigheid in het Nederlands van allochtone en Nederlandse leerlingen in groep drie van het basisonderwijs

Auteurs

  • R. DAMHUIS
  • K. GLOPPER
  • E. SCHOOTEN

Samenvatting

In dit artikel wordt verslag gedaan over eenonderzoek naar de leesprestaties van allochtoneen Nederlandse leerlingen uit de derde groepvan het basisonderwijs. In de onderhavige studieis de verblijfsduur van de allochtone leerlingengecontroleerd en zijn de gebruikte toetsen onderzocht op bias tegen de allochtone leerlingen.De toetsgegevens leveren weinig aanwijzingenop voor bias tegen allochtone leerlingen Deresultaten laten verder zien dat er aanzienlijkeverschillen bestaan tussen het succes in aanvankelijk lezen in het Nederlands van Nederlandseleerlingen en van Turkse, Marokkanse en Berber leerlingen die minstens vanaf hun tweedejaar in Nederland verblijven. Tus.^en de Nederlandse en de allochtone leerlingen doen zichvooral tempoverschillen voor; er lijkt veel minder sprake te zijn van verschillen in de aard vande leesvaardigheid.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Leesvaardigheid in het Nederlands van allochtone en Nederlandse leerlingen in groep drie van het basisonderwijs. (2023). Pedagogische Studiën, 66(2). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15412