Moralisches Denken. Seine Entwicklung jenseits der Kindheit und seine Beeinflussbarkeit in der Sekundarstufe II

Auteurs

  • M. Santema

Samenvatting

De auteur Lempert heeft zich in het verleden intensief bezig gehouden met het onderwijs voorwerkende jongeren in schoolenbedrijf en het beroepsonderwijs. De laatste jaren is zijn interessemeer verschoven naar de problematiek van de jongvolwassenen. In de onderhavige studie baseert hijzich onder meer op recent onderzoek van het MaxPlanckInstitut für Bildungsplannung te Berlijn vanEdding, Leschinsky en zichzelf Deze onderzoekersstaan in een traditie waarvan ook Rolff, Klafki entot op zekere hoogte Blankertz exponenten zijn. Destudie is helder van opzet, zij het af en toe wat schematisch. De aanleiding vormde de respons op eendrietal lezingen die de schrijver hield in het kadervan een bijscholingscursus voor godsdienstlerarenin het beroepsonderwijs: Berufsschulen in het kadervan het Duitse leerlingwezen, in de 'progressieve'deelstaat NordrheinWestfalen. Door deze impulswordt in de op rijke ervaring, empirisch onderzoeken een brede literatuurstudie gebaseerde beschouwing de sowieso bij Lempert aanwezige idealistischeen op emancipatie gerichte grondtoon licht medegekleurd, het sterkst in de korte inleiding en hetnawoord. De studie bestaat uit drie hoofdstukken.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Moralisches Denken. Seine Entwicklung jenseits der Kindheit und seine Beeinflussbarkeit in der Sekundarstufe II. (2023). Pedagogische Studiën, 66(2). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15416