Het effect van type-oefeningen op het leren lezen en spellen van kinderen met ernstige leesproblemen

Auteurs

  • V.H.P. DAAL
  • A. LEU
  • J.A. HART

Samenvatting

Doel van het onderzoek is na te gaan welk effecttypeoefeningen hebben op het leren lezen en spellen van kinderen met ernstige leesproblemen. Achtentwintig leerlingen nemen deel aaneen computergestuurd woordoefenprogramma.Van alle woorden is op afroep de klankvormbeschikbaar. Onder drie condities worden'moeilijke' woorden die geselecteerd zijn in eenvoormeting geoefend: sommige woorden worden gelezen, andere worden overgetypt (hetdoelwoord blijft in geschreven vorm beschikbaar tijdens het typen) en weer andere woordenworden nagetypt (hel doelwoord is slechts tijdelijk te zien). Na elf oefensessies worden eenauditief dictee en een hardopleestaak afgenomen. Over het algemeen wordt veel gebruikgemaakt van de klankvormfeedback faciliteit.Tussen de oefencondities wordt geen verschilgevonden in het aantal verzoeken om klankhulp.Op woorden die overgetypt zijn, neemt hetaantal spelfouten in het dictee het meest af Denauwkeurigheid en snelheid in hardop lezenworden niet beïnvloed door de wijze waarop eenwoord geoefend is. In de discussie wordt ingegaan op het belang van typeoej'eningen incomputergestuurde leesprogramma 's.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Het effect van type-oefeningen op het leren lezen en spellen van kinderen met ernstige leesproblemen. (2023). Pedagogische Studiën, 66(3). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15417