Allochtone kinderen in de voorschoolse opvang: het belangvan tweetalige begeleiding

Auteurs

  • M. HAJER

Samenvatting

In het overheidsbeleid wordt het belang vandeelname van allochtone kinderen aan voorschoolse voorzieningen steeds sterker benadrukt. Hun aantal is intussen stijgende. Dezetoename heeft nog niet geleid tot aanpassingvan de gangbare, Nederlandstalige praktijk.Het artikel probeert de vraag te beantwoordenof er wetenschappelijke gegevens zijn die pleitenvoor een gerichte ondersteuning van de tweetaligheid van de kinderen en of er voorbeelden zijnvan een overheidsbeleid, gericht op een dergelijke ondersteuning. Ten eerste wordt het huidigebeleid in de vier grote steden beschreven, alsmede de huidige situatie in de kindercentra. Vervolgens wordt verslag gedaan van een literatuuronderzoek naar effecten van vroegetweetaligheid op cognitieve en sociaalemotionele ontwikkeling. Dit leidt tot de conclusie dathet optreden van positieve of negatieve effectenaßumkelijk is van de omstandigheden waaronder kinderen hun tweetaligheid kunnen ontwikkelen. Op basis daarvan wordt betoogd dathumanitaire argumenten het wenselijk makenom gunstige omstandigheden te creëren voor deontwikkeling van tweetaligheid, waaronder eentweetalige begeleiding.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Allochtone kinderen in de voorschoolse opvang: het belangvan tweetalige begeleiding. (2023). Pedagogische Studiën, 66(3). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15419