Een trainingsprogramma voor kinderen met leerproblemen gericht op het aanleren van concrete representaties voor redactie-opgaven

Auteurs

  • M.W.M. JASPERS
  • E.C.D.M. LIESHOUT

Samenvatting

Met het oog op de ontwikkeling van een computergestuurd trainingsprogramma voor het oplossen van redactieopgaven werd een onderwijsleerexperiment uitgevoerd, waarin deaandacht gericht was op de opbouw van eeninterne probleemrepresentatie door moeilijk lerende kinderen. In deze training werd het representeren van de acties en relaties van eenredactieopgave geïnstrueerd door kinderen metblokken te laten manipuleren. De kinderen lerenrepresentaties voor redactiesommen op te bouwen die overeenstemmen met de specifiekesemantische probleemstructuur. De resultaten,die via een meervoudig basislijn design overproefpersonen verkregen werden, lieten een significante prestatieverbetering als gevolg van detraining zien. Dit onderwijsleerexperiment fitngeerde als een pilotstudie voor lopend onderzoek met computergestuurde instructie.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Een trainingsprogramma voor kinderen met leerproblemen gericht op het aanleren van concrete representaties voor redactie-opgaven. (2023). Pedagogische Studiën, 66(3). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15422