Lesgroepssamenstelling, onderwijsproces en leesresultaten in het LOM-onderwijs

Auteurs

  • B. SCHONEWILLE

Samenvatting

Deze bijdrage aan de themaserie 'Instructievan kinderen met ernstige leerproblemen' ( Vander Leij en Kappers, 1989) bevat een verslag vaneen onderzoek naar de samenhang tussen eenkenmerk van de vormgeving van het onderwijs(de lesgroepsheterogeniteit), het onderwijsproces zelf (tijdsbesteding van leerkracht en leerlingen) en de resultaten ervan (prestatietoename). Verspreid over schooljaar 86/87 werd bij20 leerkrachten (318 leerlingen) van middengroepen in het LOMonderwijs gedurende 10leeslessen gedrag van leerkracht en leerlingensynchroon doch apart geobserveerd. Tevenswerden het beginniveau van technisch lezen (datook de basis vormde voor bepaling van de lesgroepsheterogeniteit) en het eindniveau bepaald. Onderlinge verbanden tussen leerkrachtgedrag, leerlinggedrag en onderwijsresultatenworden geanalyseerd tegen de achtergrondvraag naar effecten van lesgroepssamenstellingdoor vergelijking van homogene en heterogenegroepen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Lesgroepssamenstelling, onderwijsproces en leesresultaten in het LOM-onderwijs. (2023). Pedagogische Studiën, 66(4). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15425