Culturele oriëntatie en leerprestaties Nederlandse taal van Turkse kinderen
Samenvatting
In dit artikel wordt ingegaan op de vraag naarde relatie tussen culturele oriëntatie van Turksebasisschoolleerlingen en hun begripsmatigebeheersing van de Nederlandse taal. Uitgangspunt is dat niet zozeer de richting van deculturele oriëntatie van belang is, maar vooralhet samenspel van deze oriëntatie met de gevoelsmatige houding die mensen ten aanzien vanzichzelf hebben. A Is met dit samenspel rekeningwordt gehouden zien we duidelijke verschillen inleerprestaties. De twee categorieën Turkse jongeren die de beste resultaten behalen, zijn zij dieop beide culturen of op de Nederlandse cultuurgericht zijn én gevoelsmatig positief ten opzichte van zichzelf staan. In het geval er sprake isvan een negatieve houding ten opzichte van zichzelf behalen deze beide categorieën de laagsteresultaten. Ter afsluiting wordt ingegaan op debetekenis van deze gegevens voor het onderwijsen voor onderwijskundige discussies.