Een typologie van leerlingenpercepties van leraarsgedrag

Auteurs

  • J.M.G. BREKELMANS
  • Th. WUBBELS

Samenvatting

In dit artikel wordt verslag gedaan van de ontwikkeling en evaluatie van een typologie vanleerlingenpercepties van leraarsgedrag. Gegevens over de leerlingenpercepties van leraarsgedrag zijn verzameld in twee klassen van alleleraren van één scholengemeenschap voorVoortgezet Onderwijs. De leerlingenperceptiesvan leraarsgedrag zijn met behulp van clusteranalyse in groepen ingedeeld. Zo ontstond eentypologie die negen typen omvat. Uit de evaluatie van de typologie blijkt niet alleen, dat degevonden indeling intern valide is, maar ook datdeze bruikbaar is voor het analyseren van verschillen op andere variabelen, zoals de cognitieve prestaties van leerlingen, hun attitudes tenaanzien van hel vak en de lessen, hun perceptiesvan een aantal aspecten van de leeromgeving ende arbeidssatisfactie van docenten. Ook kwalitatieve beschrijvingen van de klassesituaties bijde verschillende typen docenten laten aanzienlijke verschillen zien.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Een typologie van leerlingenpercepties van leraarsgedrag. (2023). Pedagogische Studiën, 66(4). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15430