Probleemsituaties in het onderwijs

Auteurs

  • Th.CM. BERGEN
  • C.A.W. OPDORP

Samenvatting

Op basis van een inventarisatiestudie naar probleemsituaties die docenten tijdens hun beroepsuitoefening ervaren, zijn zes situatiescenario'sgeformuleerd die betrekking hebben op problematische interactiesituaties tussen docenten enleerlingen. De scenario 's zijn gebruikt als stimulusmateriaal voor het ontlokken van oorzakelijke toeschrijvingen van docenten. De situatiescenario's zijn in een tweetal voorstudies doordocenten beoordeeld op de mate van problematisch zijn, herkenbaarheid en voorkomen. Opbasis van de resultaten zijn de scenario's bijgesteld en in een hoofdstudie nogmaals beoordeeld. Het bleek, dat de situaties voor docentenwel herkenbaar waren en ook voorkwamen,maar dat zij door hen nauwelijks als problematisch werden beoordeeld. Er bleken geen verschillen te zijn in de beoordeling van situatiesonder invloed van jaren ervaring en sek.se. Welzijn er verschillen tussen docenten uit verschillende leeftijdscategorieën: de tendens is datoudere docenten de .situaties 'zwaarder' en minder goed oplosbaar vinden dan jongere docenten.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel