Onderzoek naar denkinhouden van aanstaande lerarenbasisonderwijs

Auteurs

  • A.H. CORPORAAL

Samenvatting

In deze bijdrage wordt verslag gedaan van eenonderzoek naar denkinhouden van aanstaandeleraren basisonderwijs met betrekking tot hetdomein van 'goed onderwijzen'. Gekozen is vooreen onderzoeksmethode (de repertory grid) diegeschikt is om denkinhouden van personen teachterhalen met gebruikmaking van hun eigenbegrippenapparaat en die levens geschikt is omonder bepaalde condities op relatief groteschaal te worden toegepast. Op basis van degegevens worden vier hoofddimensies onderscheiden in de denkinhouden van de respondenten met betrekking tot genoemd domein. Tevensblijkt dat uit de onderzoeksgegevens weinig verschillen naar voren komen tussen diverse groepen respondenten. Deze uitkomsten leiden toteen bezinning op de vraag of de combinatie vaneen relatief grootschalig onderzoek en de wensdoor te dringen tol de denkinhouden zoals doorde respondenten zelf verwoord, optimaal is gerealiseerd met behulp van hel in dit onderzoekgehanteerde onderzoeksinstrument.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Onderzoek naar denkinhouden van aanstaande lerarenbasisonderwijs. (2023). Pedagogische Studiën, 66(4). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15432