Woordidentificatie bij leeszwakke kinderen

Auteurs

  • E.M.H. ASSINK

Samenvatting

Het hier beschreven onderzoek was gericht op het aantonen van verschillen in de wijze waarop normale en zwakke lezers tijdens het 'natuurlijke leesproces' woorden identificeren. Dit werdgerealiseerd door te kijken naar de gevoeligheidvan ppn. voor manipulatie van orthografischeinformatie tijdens het leesproces. De ppn. moesten zinnen, waarin op sommige plaatsen opzettelijk woorden met misspellingen waren aangebracht, semantisch beoordelen. Onmiddellijk navoltooiing van deze taak kregen de ppn. hetzojuist gelezen zinnenmateriaal nogmaals voorgelegd, maar nu in een orthografisch correctevorm. Ppn. moesten de woorden aangeven dietijdens de leestaak in een afwijkende schrijfwijze waren aangeboden, en zij moesten daarbijtevens de afwijkende letter(s) identificeren.Beide groepen ppn. produceerden verschillendepatronen met identificatiescores, afhankelijkvan de door hen gehanteerde identificatiestrategie. In de discussie worden suggesties voorvervolgonderzoek aangegeven.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel