Over de gebruikswaarde van onderwijsonderzoek

Auteurs

  • M.W. JONG
  • J. WILD
  • P. DOOL

Samenvatting

Onderzoek over het Kort Middelbaar Beroepsonderwijs (n = 27) voldoet onvoldoende aan deinformatiebehoefte van drie gebruikersgroepen:beleidsmakers, programmacoördinatoren enpraktijkmensen. De oorzaken hiervoor moetengezocht worden in I) het injle.xibele programmeringsproces dat te weinig rekening houdt metde gedifferentieerde informatiebehoeften vandeze gebruikersgroepen en 2) hel onvoldoendestimulans geven tot gebruik van de onderzoeksresultaten, alsmede het ontbreken van structureel overleg tussen opdrachtgevers en onderzoekers. De invloed van design en wijze vandataverzameling op de relevantie is onduidelijk.Het KMBOonderzoek voldoet wel meer aan derichtlijnen van het incrementele, politiek gekleurde beslissingsmodel over onderwij.iprogramma's dan aan het rationele model.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp