Probleemoplossen en het begrijpen en produceren van teksten

Auteurs

  • J.E.B. ANDRIESSEN
  • J.H. BOONMAN

Samenvatting

Het begrijpen en produceren van teksten zijn vaardigheden die niet los van elkaar gezien moetenworden. Beide zijn te beschouwen als vormen van probleemoplossen, waarbij veel belangwordt toegekend aan procedurele vaardighedenin het organiseren en gebruiken van kennis.Vaardigheid in het begrijpen en produceren vanteksten betekent in deze visie ook denkvaardigheid. Bij het aanleren van deze vaardighedenmoet de nadruk komen te liggen op het bijbrengen van strategieën waarbij de leerling inzichtkrijgt in hun werking en effectiviteit bij bepaalde soorten taken. Bij het leren begrijpen vanteksten ligt de nadruk op het bijbrengen vanzogenaamde elaboratieve vaardigheden, d.w.z.vaardigheden die te maken hebben met het leggen van coherente verbindingen tussen tekstdelen onderling en tussen tekstdelen en de kennisvan het individu. Bij het leren schrijven moet deleerling behalve in spelling en grammatica systematisch getraind worden in vaardigheden alsplannen, ordenen, evalueren en reviseren. Vaardigheden in het begrijpen en produceren vanteksten kunnen elkaar daarbij aanvullen en ondersteunen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Probleemoplossen en het begrijpen en produceren van teksten. (2023). Pedagogische Studiën, 65(1). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15460