Handelingspsychologie versus cognitivistische psychologie

Auteurs

  • P.R.J. SIMONS

Samenvatting

De redactie van Pedagogische Studiën heeft mij verzocht te reageren op de door Van Oers in zijn proefschrift gemaakte opmerkingen over dehandelingspsychologie en de verschillen tussendeze benadering en de cognitivistische (onderwijs j psychologie. Omdat het hier gaat om eendiscussie die al verschillende keren eerder isgevoerd (o.a. tijdens de Onderwijs Research Dagen te Maastricht in 1981 en tijdens het NIPcongres te Leiden in 1983), zal ik hieronderbeginnen met een samenvatting van de in die tijd(19811983) gehanteerde argumenten. Vervolgens zal ik de argumenten van Van Oers trachten samen te vatten en af te zetten legen devoorgaande discussies. Dan volgt een kritischebespreking van de door Van Oers gehanteerderedenering en de door hem benadrukte verschilpunten tussen beide benaderingen, die uitmondtin de conclusie dat er geen enkele reden is om uitte gaan van een principiële onverenigbaarheidvan de cognitivistische en de handelingspsychologische benadering zoals Van Oers beweert.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Handelingspsychologie versus cognitivistische psychologie. (2023). Pedagogische Studiën, 65(1). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15463