Leergangevaluatie ter discussie

Auteurs

  • H.A.M. FRANSSEN

Samenvatting

De evaluatie van leergangmateriaal gebeurt inveel gevallen via het meten van leerresultaten.Dat dit alleen adequaat kan gebeuren onderbepaalde condities, wordt niet altijd ingezien.We beginnen met het omschrijven van de begrippen produktevaluatie (waaronder we verstaanevaluatie via het meten van leerprestaties) eneen leergang als didactische structuur. Opgrond van een analyse van de processen dieoptreden wanneer leergangen functioneren inonderwijsleersituaties, is een aantal voorwaarden voor produktevaluatie geëxpliciteerd. Bijvier onderzoeken is nagegaan, in hoeverre hiermee rekening is gehouden. De conclusie is, datdit in globale zin wel het geval is maar dat nochtans ook steeds kritische kanttekeningen op hunplaats zijn. Het is wenselijk de aanpak bij produktevaluatie meer systematisch en meer doelgericht op te zetten.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel