Sociaal milieu en reacties van ouders op disciplineringssituaties: een empirisch verklaringsmodel

Auteurs

  • J.M.A.M. JANSSENS
  • J.R.M. GERRIS

Samenvatting

In een eerder artikel in dit tijdschrift (Gerris k6Janssens, 1987) is nagegaan op welke wijze disciplineringsreacties van ouders in specifiekesituaties verklaard kunnen worden. In dit onderzoek staat een crosssituationele verklaring centraal. Vooral cognities en in mindere mategevoelens naar aanleiding van overtredingenblijken van invloed op disciplineringsreacties.Denken ouders hij overtredingen vooral aan deovertreden norm. dan reageren zij vaak machtsuitoefenend; is hun overtuiging daarentegen dathun kind iets moet leren, dan reageren zij vakerinductief. Deze cognities zijn op hun beurt weersterk afiiankelijk van het systeem van gezin.irelaties en de opvoedingsoriëntatie van de ouders.Ouders die gericht zijn op aanpassing, redeneren vaak vanuit de overtreden norm. Het willenbieden van leerervaringen komt meer voor ineen positief ondersteunend gezinsklimaat. Verder is gebleken dat zo 'n klimaat vooral voorkomt in hogere milieus. Een opvoedingsoriëntatie van aanpassing daarentegen is meerkenmerkend voor ouders uit lagere milieus.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Sociaal milieu en reacties van ouders op disciplineringssituaties: een empirisch verklaringsmodel. (2023). Pedagogische Studiën, 65(3). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15476