Rekenmethoden vergeleken: een effectonderzoek aan het einde van de basisschool

Auteurs

  • E. HARSKAMP
  • C. SUHRE

Samenvatting

In een onderzoek onder 118 hoogste klassen vande basisschool zijn acht rekenmethoden vergeleken. Er is een inhoudsanalyse gemaakt van derekenmethoden en verschillen tussen rekenmethoden zijn onderzocht door gegevens over hetgebruik van de methoden en over rekenprestaties van de klassen te vergelijken. Met behulpvan covariantieanalyses is nagegaan welke invloed de factor Methode heeft op prestaties vanklassen op een rekenvaardigheidstoets (CITOtoets) en op een toepassingsvaardigheidstoets(RIONtoets). Daarbij is gecontroleerd voorleerlingen, leerkracht en implementatiefactoren. Het artikel wordt afgesloten met aanbevelingen omtrent het verbeteren van het gebruikvan rekenmethoden in basisscholen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Rekenmethoden vergeleken: een effectonderzoek aan het einde van de basisschool. (2023). Pedagogische Studiën, 65(3). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15478