Onderwijs, scholing en de minima

Auteurs

  • J.M.G. LEUNE

Samenvatting

Ruim 800.000 huishoudens in Nederland moeten rondkomen van een minimuminkomen. In40% van deze gezinnen groeien kinderen op.Hun onderwijskansen worden door gebrek aangeld negatief beïnvloed. In dit artikel worden decausale schakels tussen armoede en leerprestaties geïnventariseerd. Daartoe behoren de huisvesting, de woonomgeving, de sociale contacten,het cultuurpedagogisch gezinsklimaat, het ambitieniveau, het onderwijsondersteunend gedrag en de toegankelijkheid van voorzieningenen faciliteiten. Financieel kapitaal bepaalt nogsteeds de kans op het verwerven van cultureelkapitaal. Doormiddel van onderwijs en scholingkan de maatschappelijke positie van de (kinderen van de) minima worden verbeterd, al mogenhier geen wonderen van worden verwacht. Vanbelang is onder meer dat bestaande mogelijkheden op het terrein van de basiseducatie en deberoepsgerichte volwasseneneducatie méér enbeter worden benut. Voorts kan de intergenerationele overdracht van armoede worden verminderd indien milieuspecifieke selectie in hetonderwijs verder wordt teruggedrongen. De belangrijkste bijdrage die onderwijs en scholingkunnen leveren aan de bestrijding van armoedeis het stimuleren van economische groei.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel