R. S. Peters: Filosofische analyse van 'Education'

Auteurs

  • J.W. SPIECKER

Samenvatting

Gedurende zijn academische loophaan heeftR. S. Peters zijn opvattingen over het begrip'education' een aantal keren ingrijpend herzien.In dit artikel wordt een reconstructie gebodenvan drie fasen in zijn denken over 'education'. Ineen eerste fase geeft Peters zijn vermaarde opsomming van een aantal criteria van 'education'. Dan volgt een tweede fase, waarin hij eenonderscheid maakt lu.':.u'n een ruim en een engbegrip van 'education' en erkent dat zijn criteriaslechts betrekking hebben op het enge begrip.Bovendien wordt in een gezamenlijke publikatiemet P. H. Ilirst dit enge begrip eenzijdig toegespitst op de overdracht van kennis en inzicht. Ineen derde jdse ten slotte, staat de relatie tu.s.wn'education' en de zogenaamde menselijke toestand centraal. 'Education' wordt dan uitgelegdals het ontwikkelen van concepties en attitudenten aanzien van de universele aspecten van hetmenselijk bestaan.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp