Effecten van O.S.M.-Programma's

Auteurs

  • J.H. SLAVENBURG

Samenvatting

Bij het recent verschenen jaarverslag over 1986 van de S.V.O. is een jaarboek gevoegdmet als titel "Onderwijsstimulering en activering". In één van de bijdragen aan dit jaarboekbespreekt Van Tilborg (1987) de resultatenvan de summatieve evaluatie van de door hetproject Onderwijs en Sociaal Milieu (O.S.M.)ontwikkelde programma's voor de groepen 2en 3 van het basisonderwijs. (De evaluatieresultatcn van de O.S.M.programma's voor degroepen 4 t/m 8 worden begin 1989 gepubliceerd). Hoewel zij dit niet expliciet onderwoorden brengt is het kennelijk Van Tilborgsbedoeling oorzaken aan te wijzen voor hetonvoldoende realiseren door de O.S.M.programma's van de door het project voor groep3 basisonderwijs nagestreefde doelen (i.e.schoolprestaties groter dan of gelijk aan hetlandelijk gemiddelde op de Citoschoolvorderingentoetsen voor deze groep). Zij wijst hiervoor een drietal clusters van oorzaken aan. Decurriculumontwikkelingsstrategie die een foutief constructievoorschrift o'p een zeer centraalonderdeel bevat; verder de gezinsactiveringsprogramma's die niet breed genoeg vaninhoud zijn en waarvoor de motivatie van deouders niet te wekken was. En ten slotte verkeerd gekozen na te streven implementatieniveaus voor diverse O.S.M.programma'szijn aan te wijzen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel