Het effect van stress-educatie

Auteurs

  • E.J.M. SCHULINK
  • F.M. BOUTER

Samenvatting

Psychologische stress levert een belangrijke bijdrage aan een aantal gezondheidsproblemen. Indit artikel wordt nagegaan wat het effect is vanpreventie door middel van lessen in stressmanagement op school (stresseducatie). Hiertoeworden 9 gepubliceerde effectevaluaties besproken. De lessen bevatten veelal ontspanningsoefeningen, cognitieve stressinoculatie, alsmedetraining in probleemoplossende en sociale vaardigheden. Het effect wordt gemeten aan fysiologische parameters, gedrag of scores op diversevragenlijsten. Het korte termijn effect vanstresseducatie lijkt positief. Inzicht in het effectop lange termijn en in integratie binnen hetNederlandse onderwijssysteem is er nog niet.Het lijkt raadzaam om een Nederlandse studieuit te voeren waarin, naast een geblindeerdeeffectmeting en een langdurige followup, tevens de invloed op het leergedrag dient teworden bestudeerd.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel