Voortijdig schoolverlaten en spijbelen in het voortgezetonderwijs: een onderzoek naar het schooljaar 1984-1985

Auteurs

  • G.C. PEETSMA

Samenvatting

Dit artikel doet verslag van een surveyonderzoek op schoolniveau naar voortijdig schoolverlaten en spijbelen in het voortgezet onderwijs enhet middelbaar beroepsonderwijs. Voortijdigschoolverlaten is in de jaren zeventig toegenomen maar neemt sinds 1980 weer af. Hetspijbelen van leerlingen volgt vermoedelijk dezelfde ontwikkelingscurve. Gedurende of na helschooljaar 19841985 verliet gemiddeld 6.2%van de leerlingen de school, 2.4% het dagonderwijs zonder het laatste diploma. Schoolleidersschatten dal 90%> van hun leerlingen nooit, 10%af en toe en minder dan 1% hardnekkig spijbelt.Zij vinden het voortijdig schoolverlaten en spijbelen alleen daar zorgwekkend, waar het veelvoorkomt. Men schrijft voortijdig schoolverlaten en spijbelen vooral toe aan het sociale milieuvan de leerling en diens individuele capaciteitenen motivatie. Ten aanzien van voortijdig schoolverlaten en spijbelen worden op scholen allerleimaatregelen genomen. Zowel voortijdig schoolverlaten als spijbelen kunnen op schoolniveauworden voorspeld uit het schooltype, de urbanisaüegraad van de gemeente en de samenstellingvan de .schoolbevolking. Andere schoolkenmerken hebben geen additionele, voorspellendewaarde.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Voortijdig schoolverlaten en spijbelen in het voortgezetonderwijs: een onderzoek naar het schooljaar 1984-1985. (2023). Pedagogische Studiën, 65(6). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15508