Ten geleide van de Kroniek 'Pedagogische Studiën 1920-1970'

Auteurs

  • A.E.M. Jonker

Samenvatting

Men kan haar verslag zien als het bekijken van een groepsfoto, waarin zowel oppervlaktekenmerken als enige duiding daarvan bijdragen tot een betere herkenning van karakteristieken van het tijdschrift. Het is de kroniekvan een evolutie, bepaald door de wisselwerking tussen omstandigheden en dc daarin tcsitueren bijdragen van de achtereenvolgenderedacties. Het is geen studie van de onderliggende opvattingen en uitgangspunten van eenwetenschapsdomein, noch is het een 'Ideengcschichte'. De kroniek opent het perspectief opde bestaansreden en schetst de wisselendeoriëntaties, de redacties, de inhoud en hetinspelen op maatschappelijke krachten en tegenkrachten binnen de context van het onderwijs(systeem). Kortom, dc kroniek biedt eenschets van een periode van onderwijskundigen pedagogisch denken in ons taalgebied diewordt afgesloten met de opkomst van de empirische onderwijskunde in de jaren zeventig.Het aftasten van dit verleden lijkt de redactieeen interessant uitgangspunt voor het begrijpen van meer recente ontwikkelingen, ookomdat uit deze historische schets blijkt datnieuwe ontwikkelingen reeds oude sporendragen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Ten geleide van de Kroniek ’Pedagogische Studiën 1920-1970’. (2023). Pedagogische Studiën, 65(6). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15510