Is er iets mis met de aandacht van het schoolkind?

Auteurs

  • E.A. DAS-SMAAL
  • L. LEEUW
  • J.F. ORLEBBKE

Samenvatting

Incidenteel klagen leerkrachten bij het lageronderwijs en voortgezet onderwijs overslechte concentratie van kinderen. Dit artikelbevat een verslag van een systematische inventarisatie van deze klacht.Het artikel begint met een theoretische beschouwing van verschillende vormen vanaandacht. Vervolgens wordt ingegaan op derelevantie hiervan voor aandacht in de klas.Daarna worden de resultaten van een landelijke enquête onder ervaren leerkrachten bijhet gewoon lager onderwijs beschreven. Gevraagd naar veranderingen bij hetschoolkind ten aanzien van met aandacht samenhangend gedrag. De antwoorden wijzenop toegenomen concentratie en impulsiviteitsproblemen. Mogelijke oorzaken wordengenoemd. Ten slotte worden suggesties gedaan voor een meer objectieve bepaling vanaandacht en concentratievermogen van hetschoolkind, en voor onderzoek naar preventie en behandeling van de problemen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp