Leren lezen en schrijven in een minderheidstaal: naar eenstructuurmethode voor het Turks

Auteurs

  • L.TH. VERHOEVEN
  • K. ZOUW

Samenvatting

In dit artikel staat de ontwikkeling van eenstructuurmethode voor het leren lezen enschrijven in het Turks voor Turkse kinderenin Nederland centraal. Na een inleiding overmogelijke onderwijskundige varianten voorhet lees en schrijfonderwijs aan allochtoneleerlingen in twee talen (1), wordt ingegaanop de organisatie van het lees en schrijfonderwijs aan Turkse kinderen in Nederland(2). Vervolgens komen specifieke aspectendie betrekking hebben op het leren lezen enschrijven in het Turks aan bod: de structuurvan de Turkse taal en een evaluatie vanbestaande Turkse methoden (3). Daarnawordt de ontwikkelingsprocedure van denieuwe Turkse structuurmethode beschreven. Achtereenvolgens worden de doelstelling, uitgangspunten en opbouw van de nieuwe methode belicht (4). Tenslotte wordt eenperspectief gegeven voor de invoering en hetgebruik van de methode op de basisschool(5).

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Leren lezen en schrijven in een minderheidstaal: naar eenstructuurmethode voor het Turks. (2023). Pedagogische Studiën, 64(1). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15549