De invloed van de persoonlijke betekenis van de leer- en testsituatie op het sociaal interactief leren van conservatie

Auteurs

  • J.B. RIJSMAN
  • J.M. MEGENS

Samenvatting

Paren van kinderen, allemaal samengestelduit een niet conserverend (NC) en een welconserverend (C) kind volgens de scores opeen voormeting, kregen de opdracht om limonade gelijk te verdelen onder beide kinderen, maar in de ene conditie de zogenaamde voordeelinteractie kreeg het NC kindeen hoog smal glas en het C kind een laagbreed glas en, in de andere conditie de zogenaamde nadeelinteractie was de toewijzing van de glazen precies omgekeerd. Invroeger onderzoek werd vastgesteld dat deNC kinderen meer vooruitgang maakten ineen posttest na de voordeel dan na de nadeelinteractie en ook meer dan kinderen ineen controleconditie (d.w.z. voormetingnameting zonder tussenliggende interactie).In het huidig onderzoek evenwel leidden debeide interactiecondities tot meer vooruitgang dan de controleconditie ofwel ingevalook de nameting persoonlijk werd gemaaktdoor toewijzing van de glazen aan het kinden de proefleider leidde de nadeelconditietot meer vooruitgang dan de voordeel ofcontroleconditie. Er werd een poging ondernomen om deze klaarblijkelijke invloed vande aard van de nameting op de invloed vande interactieconditie beter te begrijpen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

De invloed van de persoonlijke betekenis van de leer- en testsituatie op het sociaal interactief leren van conservatie. (2023). Pedagogische Studiën, 64(1). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15550