Onderwijsstimulering en gezinsactivering.

Auteurs

  • K.M. STOKKING

Samenvatting

Het boek begint met een hoofdstuk waarin doel, werkplan en werksituatie van het project Onderwijs en Sociaal Milieu worden samengevat. De aanzet tot het project is ineerste instantie gegeven door Grandia. In dejaren 19681973 bleken de doorstroomcijfersnaar het A.V.O. van kinderen uit de volkswijken van Rotterdam (35%) duidelijk achter te blijven bij het landelijk gemiddeldeover alle leerlingen (60%). OSM is opgezetom dit verschil weg te werken. Daartoe zijnvanaf 1974 op een planmatige, systematischeen zoveel mogelijk wetenschappelijk verantwoorde wijze programma's ontwikkeld: onderwijsstimuleringsprogramma's voor dekleuterschool en alle klassen van de lagereschool, gezinsactiveringsprogramma's, alsmede onderwijsbegeleidingsmodellen bij deze beide soorten programma's. Tevens zijnin 1974 de uitgangspunten en criteria voor deevaluatie van de verschillende programma'svastgelegd. Centraal staat een zgn. verklaringsmodel, waarin, gebaseerd op literatuuronderzoek, de belangrijkste vermoedelijkeoorzaken van de milieuspecifieke doorstroom naar het voortgezet onderwijs zijnaangegeven, waaronder gezinsstructurele engezinsopvoedingskenmerken, cognitieve ensociaalemotionele kenmerken, onderwijskenmerken en schoolprestaties. De OSMprogramma's dienden in te werken op de onderwijskenmerken en de gezinsopvoedingskenmerken. Het model is door mij globaalsamengevat in Figuur 1.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel