Docenten en hun probleemsituaties

Auteurs

  • F.F. Coonen

Samenvatting

Waar het betreft de strategiekeuze om situatieste beschrijven en in classificatieschema's te ordenen, is de diversiteit in opvattingen nog groter danbij de verklaringsmodellen voor gedrag het gevalis. Zo zijn er pogingen gedaan situaties te classificeren op grond van objectieve overwegingen, opgrond van reactievariabelen, op basis van motivationele variabelen en met als uitgangspunt situatiepercepties. Vanuit een interactionistisch verklaringsmodel voor gedrag worden zowel personologistische alsook situationistische typeringen ofclassificaties als zodanig minder adequaat geacht,omdat de specificiteit die juist in de wisselwerkingontstaat, onvoldoende wordt erkend. In feite geldtdit ook voor de in de onderscheiden paradigma'sgebruikte meetinstrumenten, hetgeen aanleidingwas om in de rapportage een apart hoofdstuk tewijden aan een tweetal recente analysetechnieken,nl. de multidimensionale schaling en de hiërarchische clusteranalyse.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel