De effectiviteit van onderwijs bij 17 Rotterdamse stimuleringsscholen

Auteurs

  • C.J. VERMEULEN

Samenvatting

De laatste tijd is er veel aandacht in de wereld van het onderwijsonderzoek voor de relatie tussen bepaalde schoolkenmerken (met namehet schoolklimaat) en de effectiviteit van hetgegeven onderwijs. Voor de invloed van eenvijftal schoolkenmerken is zo regelmatig ondersteuning gevonden dat men al spreekt van het5kenmerken model van effectieve scholen. Hetmerendeel van het onderzoek waaruit dit modelnaar voren is gekomen is van Amerikaanse origine. Aangezien er nogal wat verschillen bestaan tussen het Amerikaanse en het Nederlandse onderwijssysteem, leek het zinvol ombinnen de Nederlandse situatie (i.e. een aantalRotterdamse stimuleringsscholen) na te gaanof daar ook een dergelijke relatie kon wordenaangetoond. Uit het onderzoek blijkt dat descholen inderdaad onderling verschillen op de 5schoolkenmerken, maar een relatie met de leerprestaties kon maar voor één kenmerk (veiligeen ordelijke schoolomgeving) worden aangetoond. Gezien deze resultaten worden er in ditonderzoek vraagtekens gezet bij de validiteit, inieder geval in de Nederlandse situatie, van hetgebruikte, Amerikaanse, meetinstrument.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

De effectiviteit van onderwijs bij 17 Rotterdamse stimuleringsscholen. (2023). Pedagogische Studiën, 64(1). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15554