Kritiek op een onderzoek naar de relatie tussen Piagettaken en intelligentie
Samenvatting
Kingma en Koops (1983) deden onderzoeknaar de samenhang tussen intelligentie en dePiagettaken: classificeren, seriëren en conserveren.Blakenburg en Pel becritiseren dit onderzoekop drie gronden:~ het ontbreken van (reken)inhoudelijke argumentaties voor de vermeende samenhang,~ de onvolledige presentatie van onderzoeksgegevens,~ de onjuistheid van de daarop gebaseerde conclusies.Nadere inspectie wijst uil dat de onderzochtesamenhang slechts opgaat voor sommige PiaSettaken (met name seriatie) en bepaalde intelligentiesuhtests.Juist omdat er geen overtuigende evidentie isVoor de samenhang tussen Piagettaken, intelligentie en rekenen in het algemeen, is het onte''echt om de Piagettaken te gaan hanteren in'averechts' diagnostisch gebruik om effectenvan onderwijsleerprocessen te meten, zoals^ingma en Koops voorstelden.Blakenburg en Pel stellen daarentegen voorom eerst de inhoudelijke relevantie van bepaalde rekentaken vast te stellen m.b.v. taakanalyses rond tevoren vastgestelde doelstellingen.