Piagettaken, intelligentietests, rekenen en averechtse diagnostiek

Auteurs

  • J. KINGMA

Samenvatting

In dit artikel wordt de kritische reactie van Blakenburg en Pel (1987) op een artikel van Kingma en Koops (1983a) nader geanalyseerd. Tegen de kritiek van Blakenburg en Pel wordt hetvolgende ingebracht: door hun negatie van hetcriteriumprobleem (zie: Kingma, 1980, 1981,1982, 1983a, 1984a; Kingma en Koops, 1981,1984a, b, 1985) missen zij de essentie van deprobleemstelling, aan hun karikaturale onderscheid tussen intelligentietests en Piagettakenkunnen geen valide argumenten tégen de probleemstelling van Kingma en Koops (1983a)worden ontleend, hun selectieve weergave vande onderzoeksresultaten van Kingma en Koopsleiden tot inadequate kritiek en tot apert onjuiste 'aanvullingen' op hun interpretaties, de 'andere benadering' van Blakenburg en Pel vertrekt vanuit een andere vraagstelling dan dievan Kingma en Koops en kent voortijdig empirische realiteitswaarde toe aan (logische) taakanalyses en rekenvoorwaardenschema's.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Piagettaken, intelligentietests, rekenen en averechtse diagnostiek. (2023). Pedagogische Studiën, 64(2). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15564