Onderwijs: Bestel en Beleid: I Onderwijs in hoofdlijnen.

Auteurs

  • F.K. Kieviet

Samenvatting

In de eerste editie werd in een afzonderlijkhoofdstuk geschreven over 'de toekomst vanhet onderwijs'. In dit hoofdstuk werd eenaantal belangrijke knelpunten en dilemma's inhet onderwijs behandeld. De editie van 1981bleef dus niet beperkt tot een overzicht van destand van zaken, maar ging ook in op problemen waarmee het onderwijs naar verwachting in dc toekomst geconfronteerd zou gaanworden. Dit maakte het bock destijds interessanter. Het is niet duidelijk op welke wijzedeze oriëntatie op de toekomst in deze nieuweeditie is verwerkt. Een afzonderlijk hoofdstukis in ieder geval niet gepland. Men zou kunnenverwachten dat dc diverse problemen nu perhoofdstuk aan de orde komen, maar in deel Iblijkt dat maar ten dele het geval te zijn. Dehoofdstukken 3 (De onderwijsgevenden) cn 4(De verzorgingsstructuur) sluiten wel af meteen nabeschouwing waarin problemen cnnieuwe ontwikkelingen worden gesignaleerd.In hoofdstuk 2 (Onderwijs in cijfers) wordtechter niet meer geboden dan dc titel aangeeft,op oorzaken van allerlei kwantitatieve verschijnselen, dc (mogelijke) consequentieservan, en op dc beleidsmatige beslissingen inverband daarmee wordt niet ingegaan. Dit isgeen verwijt aan de auteurs, want die willenzelf ook niet meer bieden dan een 'kennismaking met de onderwijsstatistiek van Nederland', cn zij zullen zich daarmee wel aan hunopdracht gehouden hebben, maar het maaktzichtbaar dat onduidelijk is hoe het conceptuele kader van het werk eruit ziet. Voor eendeel mag men verwachten dat bedoelde problemen in de volgende delen terugkeren, maarin welke mate dat gaat gebeuren, cn met namewaar onderlinge verbanden aangebracht gaanworden tussen de verschillende behandeldeonderwerpen, blijft vooralsnog onduidelijk.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp