De verwevenheid van feit en norm als praktisch probleem

Auteurs

  • J.D. IMELMAN
  • W.A.J. MEIJER

Samenvatting

Het probleem waar volgens ons de KWP om draait is de normativiteit van de pedagogiek, ofwel de verdediging van een modernenormatieve pedagogiek die noch een terugvalin een levensbeschouwelijk normatieve pedagogiek noch een empirischanalytische waardenvrijc wetenschap wil zijn. Beide, a primavista zo tegengesteld lijkende, stellingnamesdelen eenzelfde visie op normativiteit: uiteindelijk valt de keus voor bepaalde waarden cnnormen niet rationeel te verdedigen en is zenoodzakelijkerwijs subjectief (al of nietgroepsgewijs beleden). Men trekt cr alleenvoor de pedagogische discipline verschillendeconsequenties uit: dc een ziet pedagogiek alseen normatieve theorie en accepteert dat haarnormatiefwereldbeschouwelijke uitgangspunten niet nader te beargumenteren zijn, deander weert normatieve uitspraken uit de wetenschappelijke pedagogische theorie omdatze niet redelijk te onderbouwen zijn. In beidegevallen krijgt onzes inziens de normatiefpedagogische problematiek te weinig serieuzeaandacht en dreigt ze een zaak van (individueledan wel collectieve) willekeur te worden'.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp