controversiële onderwijsdoelstellingen in de context van evaluatie'

Auteurs

  • i. labordus
  • j.c. bruggen van

Samenvatting

Door DoddemaWinsemius en Hofstee wordterop gewezen dat houdingen niet moeten worden uitgedrukt in doelstellingen als het bereikenervan niet objectief kan worden gemeten engeëvalueerd. Als hoofdargument hiervoor wordt''ongevoerd dat de overheid alleen op deze wijzede kwaliteit van onderwijs kan controleren engaranderen en 'houdingen' zich niet laten objectief evalueren. Als drie voorname argumenten'egen deze opvatting worden geformuleerd:1 Het legitimeringsproces van onderwijsdoelenkan zeker ondersteund worden met evaluatiegegevens maar behoeft en kan daar nietgeheel op gebaseerd worden.2. De overheid is een belangrijke partij in hetvaststellen van doelstellingen, maar is ineen democratische samenleving niet de énige betrokken partij.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

controversiële onderwijsdoelstellingen in de context van evaluatie’. (2023). Pedagogische Studiën, 64(3). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15574