Eindtermen in de maak

Auteurs

  • G. Brink den van

Samenvatting

In hoofdzaak draait het om een poging vande kant van de landelijke overheid greep op de inhoud van het onderwijs te krijgen en die greep te vergroten. En wel voornamelijk doorde kwaliteit van de output, de leerlingresultaten, te corrigeren en op te vijzelen. Voorwaareen opvallende ontwikkeling in een land waarde centrale overheid zich van oudsher op hetonderhavige terrein op de achtergrond hield.Daarbij vervullen op dit moment de in 1985voorgeschreven algemene en vakspecifieke'national criteria' een spilfunctie. Criteria dienog geen geaccepteerde verschillen in prestatieniveau reflecteren. Daaraan wordt momenteel gewerkt. Er circuleren nu concepten vanzogenoemde 'grade related criteria' (ofwel differentiële eindtermen) (Van den Brink, 1985)die min of meer liggen ingebed in het nationaleGCSEkader. Maar het stadium van ontwikkeling is nog pril. Een uitgebreid cyclischproces van uitproberen, raadplegen en herzienwordt voorzien.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel