Dyslexie-Congressen Over tijdverschijnselen: wat eraanvooraf ging en wat erna komt

Auteurs

  • J. Hamers

Samenvatting

De Stichting Dyslexie organiseerde in de drievoorafgaande jaren druk bezochte congressenrondom het verschijnsel dyslexie. De voorzitter van de stichting, prof. dr. J. Dumont,bakent het begrip als volgt af: het kind vertoont een achterstand op het gebied van hetlezen en de spelling van één è twee jaar tenopzichte van de leeftijdsnorm. Er is sprake vantenminste een gemiddelde algemene inteiligentie. De taalontwikkeling is vertraagd. Verderzijn er vaak aanwijzingen voor familiaire erfelijkheid. Het kind vertoont geen andere stoornissen. Dyslexie manifesteert zich vrijwelsteeds het eerst bij het aanvankelijk lezen enkan tijdens de periode van voortgezet onderwijs en beroepsvorming voortduren, tot ver inde volwassenheid. Vroeger werd het verschijnsel 'woordblindheid' genoemd. De gedachteachter deze aanduiding was dat de persoonmoeite had met het visueel waarnemen vangeschreven tekst. Tegenwoordig wordt hetprobleem opgevat als een moeizame verklanking van wat goed wordt gezien en is devoorkeur gegeven aan termen als 'dyslexie' en'dysorthografie', respectievelijk lees en spellingsstoornissen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Dyslexie-Congressen Over tijdverschijnselen: wat eraanvooraf ging en wat erna komt. (2023). Pedagogische Studiën, 64(4). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15582