Abstractieniveaus in de ontwikkeling van het natuurkundig begrip 'druk'

Auteurs

  • H. VOS

Samenvatting

Wetenschappelijke begrippen zoals druk, zijn abstracties uit de werkelijkheid. De psychologische ontwikkeling van het abstraheren wordtbeschreven door het hiërarchische niveaumodelvan Van Parreren. Wij passen dit model toe opde abstraherende handelingen vergelijken, melen en berekenen zoals die bijeen begrip als drukvoorkomen. Het blijkt dat we hierbij dezelfdeniveaus kunnen onderscheiden. Deze abstractieniveaus beschrijven een psychologische ontwikkeling van het begrip, die niet noodzakelijkchronologisch is. Hetzelfde woord druk duidteen begrip aan dat zich op zes verschillendeniveaus van ontwikkeling kan bevinden. Symbolen en formules spelen op elk van de niveaus eenwdere rol. Het hoogste niveau is van belang omessentiële kenmerken van het begrip te kunnen bepalen en inzicht te krijgen in de voorwaarden die ons handelen beperken op lagereniveaus. Tevens blijkt dat vaststelling van def^ereikte onderwijsre.wltalen niet losgemaaktk»n worden van de voorafgaande ervaring (inonderwijs of daar buiten).

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Abstractieniveaus in de ontwikkeling van het natuurkundig begrip ’druk’. (2023). Pedagogische Studiën, 64(4). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15586