Simulatie van probleemgestuurde dialogen

Auteurs

  • Y.F. BARNARD
  • G. ERKENS
  • G. KANSELAAR
  • J.L. LINDEN

Samenvatting

Het hier beschreven onderzoek heeft tot doelinzicht te verwerven in de relatie tussen informatie uitwisselen en informatie verwerken bijcoöperatief probleemoplossen. Taakdialogentussen 1012 jarige leerlingen, die gezamenlijkeen probleem oplossen, worden geanalyseerd engesimuleerd met behulp van een artificieel intelligent computerprogramma. Dit simulatieprogramma is gebaseerd op een theoretisch modelvan de relatie tussen probleemoplossen en dialoogvoeren. Het programma bouwt frames opwaarin de stand van zaken van het probleemoplossen en dialoogvoeren, met inbegrip vanideeën omtrent de stand van zaken bij de partner, worden bijgehouden. Simulatiemodellenvan de individuele leerlingen worden geconstrueerd door middel van protocolanalyse vande dialogen. Deze analyses £n simulaties kunnen het inzicht verschaffen dat nodig is voor dehouw van een intelligent computerondersteundonderwijsprogramma dat met de leerling kan'meedenken' en samenwerken bij het probleemoplossen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel