Taalvaardigheid en algemeen cognitief functioneren van kleuters uit verschillende sociaal-economische milieus

Auteurs

  • J.H.A. GROENENDAAL
  • J.M.H. HORST
  • C.M.A PALMEN

Samenvatting

Teneinde inzicht te krijgen in eventuele verschillen in cognitieffunctioneren van jonge kinderen(46 jaar) uit verschillende sociaaleconomische milieus (SES) is een onderzoek opgezet optwee scholen in uiteenlopende wijken, namelijkeen zgn. stimuleringsschool in een achterstandsituatie en een school in een meer gegoedenieuwbouwwijk. Aan 4, 5 en 6jarige kleuterswerd een aantal cognitieve testjes afgenomendie speciaal waren uitgezocht op de dimensiesverhaaljnonverhaal en relatief eenvoudig/complex wat betreft vereiste denkprocessen. Vit deresultaten blijkt dat reeds aan het begin van deschoolcarrière kinderen uit de diverse SESgroepen verschillend presteren. Naarmate detaken een groter beroep doen op informatieverwerking en abstractievermogen enerzijds enVerbalisatie anderzijds, worden de verschillen inprestaties groter. De veronderstelling is dat bijsommige kinderen, samenhangend met milieu,de interactieschema 's van schoot niet altijd goed:ijn voorbereid in de voorschool.se periode.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Taalvaardigheid en algemeen cognitief functioneren van kleuters uit verschillende sociaal-economische milieus. (2023). Pedagogische Studiën, 64(5). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15598