Effectief evalueren; een empirische studie naar de doelmatigheid van aanwijzingen voor de evaluatiepraktijk.

Auteurs

  • J. Slavenburg

Samenvatting

Op basis van het 'EconomieMavoproject' wordenaanbevelingen gedaan ter verbetering van de wetenschappelijke kwaliteit van het (summatieve) evaluatieonderzoek. Van den Berg gaat bij zijn beschrijving uit van een belangrijke aanname: dat van allenietexperimentele designs het comparatieve posttest design het meest sterke is dat in de praktijk vande curriculumevaluatie haalbaar is. (Immers, cvaluatoren worden pas bij de curriculumontwikkelingbetrokken als de invoering van het curriculum heeftplaatsgevonden, zo stelt Van den Berg.) Vervolgenszegt hij dat het weddenschaps/wedstrijdmodel vanHofstee op een dergelijke situatie goed aansluit. Decurriculumontwikkelaars en hun tegenstanderswordt daarin gevraagd de mogelijke uitkomst vande evaluatie te voorspellen en aan te geven bij welkefeitelijke uitkomst, wie van de beide partijen gelijkkrijgt. Dit model wordt vervolgens toegepast (in eenvoor en een hoofdonderzoek) op diverse curriculavoor economie die voor het Mavo ontwikkeld zijn.De uitkomsten van vier economiecurricula op enkele meetinstrumenten (speciaal ontwikkelde toetsen en examentoetsen) moeten voorspeld wordendoor de vier uitgevers (die dit overlieten aan de curriculumontwikkelingsgroepen) van de curricula endat niet alleen ten aanzien van het eigen curriculum,maar ook ten aanzien van dat van de concurrenten.Het kostte veel inspanning en tijd van de groepenten aanzien van het eigen curriculum de gewenstevoorspellingen te laten doen, ten aanzien van concurrerende curricula is dat niet geprobeerd omdatuit het vooronderzoek al bleek dat men daaraan nietwilde meewerken. Van den Berg heeft daarom maareen gewone covariantieanalyse toegepast op de gemiddelde verschillen op de diverse toetsen en vervolgens vastgesteld dat deze verschillen, het effect vanbepaalde covariaten in aanmerking genomen, significant zijn.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Effectief evalueren; een empirische studie naar de doelmatigheid van aanwijzingen voor de evaluatiepraktijk. (2023). Pedagogische Studiën, 64(5). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15602