Verandering van de perceptie van televisiegeweld via een lesprogramma: effecten op korte en middellange termijn
Samenvatting
Om kinderen van tien tot twaalf jaar te lerenkritischer naar geweidbeeiden op de televisie tekijken, is een negen lessen tellend lesprogramma ontwikkeld. De kortetermijneffecten vanhet lesprogramma zijn in een tweetal quasiexperimentele veldstudies vastgesteld. In dit artikel wordt het tweede evaluatiee.xperimentbesproken, evenals een recent afgesloten 'followup 'studie waarin voor een deelgroep uit hetexperiment is vastgesteld wat er twee jaar nadato nog van de initiële leseffecten over is.Gebruik is gemaakt van een opzet met voor ennametingen, waarbij negen klassen het lesprogramma ontvangen en negen klassen als controle dienen. Om na te gaan in hoeverre de lessen dekloof tussen de kinderlijke en 'volwassen' perceptie van televisiegeweld overbruggen, is daarnaast vastgesteld hoe een normgroep vanPAstudenten televisiegeweld percipieert. Hetexperiment wijst uit, dal kinderen door de lessenhet geweld van de 'goede partij' ernstiger nemenen minder snel goedkeuren. Daarnaast leidt hetlesprogramma tot meer kennis en een verlagingvan de werkelijkheidswaarde die aan geweldfilms wordt toegekend. Blijkens de 'followup 'studie zijn de twee laatst genoemde ejfecten,en deze alleen, ook twee jaar later nog aantoonbaar aanwezig.