Computerondersteund onderwijs bij het basisvermenigvuldigen; een vergelijkend onderzoek
Samenvatting
Het is herhaaldelijk aangetoond dat kinderenbij het aanleren van de tafelprodukten ondanksde vele driUoefeningen, hun eigen informelestrategieën blijven gebruiken. In het Project Informatietechnologie en Onderwijs (PION) iseen courseware pakket ontwikkeld, dat de leerlingen niet alleen ondersteunt bij het automatiseren van de tafelprodukten. maar hen ookstimuleert twee informele strategieën te gebruiken. Twee groepen leerlingen uit het IndividueelTechnisch Onderwijs zijn met elkaar vergeleken: één groep werkte met het PIONprogramma en een andere met een computerprogrammadat alleen op het drillprincipe is gebaseerd. Beide groepen bleken vorderingen te maken. Tussen de groepen zijn echter geen verschillengevonden die aan het PIONpakket toegeschreven konden worden. Betoogd wordt dat hetPIONpakket beter tot zijn recht zou komen alsook andere veel gebruikte strategieën in het programma worden geïmplementeerd en als errekening wordt gehouden met de relatie tussende toe te passen strategie en de structuur van devermenigvuldiging.