De begrijpelijkheid van leesseries voor beginnende lezers

Auteurs

  • A.G. BUS
  • M. LUNTER

Samenvatting

Omdat jonge kinderen maar een klein aantalwoorden kunnen lezen, moeten de schrijvers vanboekjes voor beginnende lezers met een beperkte vocabulaire werken. Deze restrictie kan leiden tot problematische teksten in het leesmateriaal voor beginners. In het hier gerapporteerdeonderzoek is nagegaan in hoeverre het tekstmateriaal bij 'Veilig leren lezen' en 'Letterstad'coherent is. We verstaan hieronder de matewaarin de ideeën en de relaties daartussen helder zijn weergegeven. Naast het aantal incoherenties is per boekje geteld hoeveel verschillendewoorden erin voorkomen. In de leesserie hij'Veilig leren lezen' zitten meer incoherentiesdan in die bij 'Letterstad'. De correlaties tussende omvang van de woordenschat en het aantalincoherenties indiceren dat problematische teksten deels een gevolg zijn van de restricties bij dewoordkeuze. De praktische implicaties van deanalyses worden bediscussieerd.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

De begrijpelijkheid van leesseries voor beginnende lezers. (2023). Pedagogische Studiën, 64(6). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15605