De waarde van de opvoeder-kind dialoog in een instructiecontext. Een vergelijkend overzicht

Auteurs

  • p.p. GOUDENA
  • J.H.A. GROENENDAAL

Samenvatting

In dit artikel wordt een vergelijkend overzichtgegeven van vier onderzoekslijnen op het gebiedvan de taakdialoog tussen opvoeder en kind.Het betreft de diagnostische invalshoek(Blank), de Vygotskiaanse visie (o.a.^Vertsch), een op Piaget gebaseerde visie (Sigel) en de sociolinguïstische benadering (o.a.Wells).Naast theoretische uitgangspunten, observatiesystemen en onderzoeksresultaten komt e.xpliciet de uit de jaren zestig stammendedeficithypothese (kinderen uit lagere sociaaleconomische milieu's zouden door de moeder ten einig cognitief gestimuleerd worden) aan deorde. Uit een schematische vergelijking van devier visies blijkt dat de waarde van de taakdialoog vooral geacht wordt le liggen in het op eenhoger niveau brengen van het cognitieve functioneren van het kind. Geconcludeerd wordt datbestudering van de invloed van de specifiekecontext (thuisschool) op de taakdialoog toenemend de aandacht heeft. De deficithypothe.selijkt aan betekenis te hebben ingeboet.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

De waarde van de opvoeder-kind dialoog in een instructiecontext. Een vergelijkend overzicht. (2023). Pedagogische Studiën, 64(6). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15608