Analyseren en ontwikkelen van reken/wiskundeonderwijs vanuit twee verschillende basisconcepties

Auteurs

  • A. TREFFERS

Samenvatting

De kernvraag luidt of algemene onderwijsleertheorieën ook zonder meer als constructietheorieën voor rekenenwiskunde kunnenfungeren. Aan de hand van de theorie vanGal'perin en de leergang staart delen wordtaangetoond dat niet zozeer de algemeneonderwijsleertheorie alS Svel de basisconceptie over wiskunde en wiskundeonderwijsgrotendeels bepalend is voor het ontwikkeldeonderwijsprodukt. De basisconcepties blijken namelijk in hoge mate de vakinhoudelijke of logische analyse te bepalen en daarmeede grote lijn van de leergangen of te welmacrostructurering van het onderwijs. Bijhet ontwikkelen van onderwijs zal men dusde basisconceptie over het betreffende onderwijsgebied moeten expliciteren en verantwoorden, en zich niet louter tot een psychologische analyse bepalen, zo luidt onze slotsom. Nu blijken de bekende analysemethoden van algemeen onderwijsleertheoretischeoorsprong in het algemeen weinig ruimtevoor diepgaande logische analyses te laten.Om die redenen wordt op een analysemethodiek gewezen die meer specifiek op hetrekenwiskundeonderwijs is toegesneden, endie een meer fundamentele opvatting overwiskundeonderwijs toelaat bij het ontwikkelen van onderwijs.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Analyseren en ontwikkelen van reken/wiskundeonderwijs vanuit twee verschillende basisconcepties. (2023). Pedagogische Studiën, 63(1). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15623