Besluitvormingsprocessen in het Nederlands onderwijsbeleid:de beleidsvoorbereiding van de Wet op het Basisonderwijs
Samenvatting
In dit artikel wordt verslag gedaan van eenempirisch onderzoek naar de beleidsvoorbereiding van de Wet op het Basisonderwijs.Doel is om een bijdrage te leveren aan hetvergroten van het inzicht in de besluitvormingsprocessen in het onderwijsbeleid. Onderzocht is welke invloed de betrokken actoren op de formulering van de wet hadden enin hoeverre ze rivaliserend zijn. De beschrijving is gebaseerd op documentenanalyse eninterviews met betrokken bewindslieden,ambtenaren, parlementsleden en vertegenwoordigers van onderwijsorganisaties. Hetblijkt niet mogelijk om bepaalde actoren aante wijzen, die duidelijk de overhand hebben.Het parlement tva^ slechts zeer gedeeltelijkbetrokken. De ambtenaren waren soms weleen duidelijke 'tegenpool' van de bewindspersonen, maar hadden uiteindelijk inhoudelijk geen invloed. De organisaties hadden alleen op de grote lijnen veel invloed. Debewindspersonen speelden een overwegendbelangrijke rol.