De ontwikkeling en samenhang van technisch lezen, begrijpend lezen en spellen

Auteurs

  • C.A.J. AARNOUTSE
  • M.J.C. MOMMERS
  • B.W.G.M. SMITS
  • J.F.J. LEEUWE

Samenvatting

Wat betreft de ontwikkeling van de lees en spellingvaardigheid bleek o.a. dat de groepen technische lezers, begrijpende lezers^n spellers uit het begin van leerjaar 2 gemiddeld significant van elkaar blijven verschilden, hoewel van een parallel verloop geensprake is. Wat betreft de samenhang tussentechnisch lezen en begrijpend lezen bleek datde juistheid van de hypothese als zou technisch lezen een noodzakelijke en voldoendevoorwaarde zijn voor begrijpend lezen int'^ijfel getrokken moet worden. Ongeveervan de leerlingen die 'laag' scoren opeen toets voor technisch lezen behalen een^oge' score op een toets voor begrijpend lezen. De hypothese als zou technisch lezen een'noodzakelijke en voldoende voorwaarde zijnvoor spellen moet eveneens betwijfeld worden. Uit het onderzoek kan worden afgeleiddat naast technisch lezen nog andere factofen van belang zijn voor begrijpend lezen enspellen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

De ontwikkeling en samenhang van technisch lezen, begrijpend lezen en spellen. (2023). Pedagogische Studiën, 63(2). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15635