Hoe open staat de Vrije School voor wetenschappelijke kritiek?

Auteurs

  • A.C. Bus

Samenvatting

De door Steutel en Ploeger als kwaltitatiefaangemerkte aspecten van lezen moesten inons onderzoeksverslag helaas buiten beschouwing blijven. Hoewel het aanvankelijkin de bedoeling lag om ook aan deze aspectenaandacht te besteden, bleek achteraf een inperking van aandachtspunten vanwege hetprestatieniveau van de leerlingen noodzakelijk te zijn. Bij een aanzienlijk deel van dekinderen waren aspecten zoals intonatie, cesuren en leesbegrip namelijk eenvoudigwegniet meetbaar. Zoals in ons artikel naar voren komt hadden veel kinderen moeite methet ontcijferen van eenvoudige woorden metals logisch uitvloeisel een lage score op dezinnentest. Gezien deze problemen spreekthet bijna voor zich dat de kinderen ook nogniet in staat waren om zinnen of teksten optoon en met correcte cesuren te lezen. Eenpoging om de variabele leesbegrip te metenmislukte ook hetgeen eveneens een logischuitvloeisel is van de problemen bij het ontcijferen van woorden. Zolang die vaardigheidnog moeite kost kan de beginnende lezermaar weinig aandacht besteden aan het begrijpen dat noodzakelijkerwijs gelijktijdigplaatsheeft. Het hierboven genoemde puntvan kritiek is dus incorrect. Door geen aandacht te besteden aan de kwalitatieve aspecten van lezen hebben we een rooskleurigerbeeld van de Vrije School geschetst dan wanneer we de uitkomsten van het onderzoek opdit punt wel hadden gerapporteerd.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-16

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Hoe open staat de Vrije School voor wetenschappelijke kritiek?. (2023). Pedagogische Studiën, 63(2). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15645